قصه گوی بازی یا Dungeon Master

سیاه چاله و اژدها

اخرین به روز رسانی:

سیاه چاله و اژدها (که معمولاً به اختصار D&D یا DnD یا D And D نامیده می­‌شود)، یک بازی فانتزی است که با نقش آفرینی دور یک میز انجام می­‌شود (RPG) و در اصل توسط گری گیگاکس و دیو آرنسون طراحی شد.

سیاه چاله و اژدها، اولین بار در سال 1974 توسط شرکت Tactical Study Rules) TSR) منتشر شد.

این بازی از سال 1997 توسط Wizards of Coast (که امروزه زیرمجموعه Hasbro است) منتشر می‌شود.

این برنامه از بازی های جنگی مینیاتوری گرفته شده و دارای تنوع بازی Chainmail در سال 1971 است که به عنوان سیستم اولیه دستوری عمل می­‌کند.

انتشار D&D معمولاً به عنوان آغازی در بازی های مدرن نقش آفرینی و همچنین صنعت بازی های نقش آفرینی شناخته می‌شود.


برخلاف بازی های جنگی سنتی، D&D به هر بازیکن اجازه می‌­دهد شخصیت خود را بسازد تا بتواند به جای آرایش نظامی، شخصیت اصلی خود را بازی کند.

این شخصیت ها ماجراهای خیالی را در یک محیط فانتزی بازی می­‌کنند.

یک Dungeon Master  یا به اختصار (DM)، داور و قصه گوی بازی است که ضمن حفظ محیط بازی که ماجراها در آن اتفاق می­‌افتند، نقش ساکنان دنیای بازی را ایفا می­‌کند.

شخصیت ها یک مهمانی تشکیل می‌­دهند و با ساکنان ارتباط برقرار می­‌کنند.

آن‌ها با کمک هم معضلات را حل می­‌کنند، درگیر جنگ می‌­شوند و گنج و دانش جمع می­‌کنند.

شخصیت ها در این فرآیند برای ارتقای سطح خود امتیاز تجربه (XP) کسب می­‌کنند و طی یک سری بازی های جداگانه قدرت بیشتری به دست می­‌آورند.

قصه گوی بازی یا Dungeon Master

موفقیت اولیه D&D منجر به گسترش سیستم های بازی های مشابه شد. با وجود رقابت شدید، D&D به عنوان رهبر بازار در صنعت بازی های نقش آفرینی باقی مانده است.

این بازی در سال 1977 به دو شاخه تقسیم شد

سیستم بازی سیاه چاله و اژدها با قواعد بازی نسبتاً سبک، و سیستم بازی پیشرفته سیاه چاله و اژدها (که به اختصار AD&D گفته می­شود) با قواعد سخت و ساختار پیچیده تر.

نسخه دوم AD&D در سال 1989 منتشر شد.

در سال 2000 سیستم جدیدی با عنوان نسخه سه بعدیD&D  منتشر شد و در ادامه نسخه شماره گذاری شده از AD&D به بازار آمد.

نسخه اصلاح شده 3.5، در ژوئن 2003 منتشر شد.

قوانین این نسخه سه بعدی اساس سیستم d20 را تشکیل می­‌دهند که تحت لیسانس Open Game) OGL) برای استفاده سایر ناشران در دسترس است.

نسخه چهارم D&D در ژوئن 2008 منتشر شد. نسخه اصلاح شده پنجم D&D، که جدیدترین آن‌هاست، در نیمه دوم سال 2014 منتشر شد.

از آنجایی که از سال 2004، D&D شناخته‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین بازی نقش آفرینی در ایالات متحده است، تخمین زده می‌­شود که 20 میلیون نفر بازی را انجام داده‌اند و بیش از 1 میلیارد دلار کتاب و تجهیزات آن در سراسر جهان به فروش رفته است.

نمونه‌ای از تاس D&D

این بازی توسط بسیاری از ماجراهای از پیش ساخته شده و همچنین تنظیمات تبلیغات تجاری طراحی شده است که برای استفاده گروه های بازی کننده معمولی مناسب است.

D&D برای سایر محصولات مارک D&D فراتر از صرفاً یک بازی است، همین‌طور برای اشاراتی که در فرهنگ عامه وجود دارد و نیز برخی شایعات پیرامون آن، به‌ویژه وحشت اخلاقی گسترده‌ای که در دهه 1980 به وجود آمد و به‌طور دروغین آن را به شیطان پرستی و خودکشی پیوند می­‌داد.

این بازی جوایز متعددی به دست آورد و به زبان های زیادی ترجمه شد.